Swerock levererar ECO-Betong och ballast till Trelleborgs nya färjeläge

På uppdrag av Peab Anläggning har Swerock fått kontraktet att leverera cirka 290.000 ton ballast och 6.000 m3 fabriksbetong. Cirka 10-12 entreprenadmaskiner kommer att vara på plats under hela projektet. Cliffton som ingår i Swerock kommer att stå för leveranserna av ballasten om 290.000 ton vilket skall ingå i projektet.

- Vi inom Swerock är glada och stolta över att få ta del av detta stora och betydande projekt. Våra samtliga segment kommer att vara inblandade på något sätt, vilket visar på vår styrka att vara en komplett leverantör inom bygg och anläggningsbranschen, säger Carl-Johan Mohlin, Regionchef syd  Swerock och Peab Asfalt.

För Peab Asfalts del betyder kontraktet att man kommer att asfaltera ca 180.000 m2 vid Färjeläge 11,12,13 och 14 i Trelleborgs Hamn. I projektet kommer det levereras stora mängder av Peab Asfalts nya Pave-koncept med egentillverkat och egenutvecklat högmodifierat polymerbitumen. Genom att använda högmodifierat bitumen, PAVEBit Superior, vid tillverkningen av asfaltmassan ökar det inte bara livslängden på asfalten, utan den är speciellt framtagen för att klara ytor där det ställs speciellt hårda krav på höga punktbelastningar såsom vid hamnar och flygplatser.

Projektet har stort miljöfokus och i byggskedet arbetar Peab för att minimera miljöpåverkan bland annat genom de egenutvecklade produkterna ECO-Betong och ECO-Asfalt. Vid användande av ECO-Betong minskar vi koldioxidutsläppen med upp till 50% och tack vare att ECO-Asfalt vid tillverkningsprocessen använder bioolja minskar de koldioxidutsläppen markant.

- Det är tack vare ett bra internt samarbete som har gjort att Peab Anläggning, Peab Asfalt samt Swerock med gemensamma krafter fått möjligheten att leverera färdigställandet de nya färjelägena, vilket jag tycker är fantastiskt roligt, säger Pär Nilsson, Avdelningschef, Peab Asfalt. Det påvisar att vi inom Peab har all den kompetens och de resurser som krävs för att färdigställa projekt av denna komplexitet och dignitet, avslutar Pär.

Ordervärdet för Swerocks del i projektet uppgår till cirka 80 miljoner kronor och för Peab Asfalt cirka 70 miljoner kronor.

Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn (för rullande trafik) med cirka 30 ankomster och avgångar varje dygn. För att bygga ut hamnen ska bland annat helt ny mark anläggas där det idag är hav. Det görs med hjälp av muddermassor som tas upp från havsbotten och som stabiliseras och asfalteras för att bli en del av det nya hamnområdet. Till de nya färjelägena anläggs cirka 700 meter spont för de nya kajkonstruktionerna. Dessutom sker grundläggning och uppförande av ramper och övrig hamnutrustning. Peab ansvarar för projektering och konstruktion av samtliga åtgärder som ingår i projektet.

De nya färjelägena gör att fartygstrafiken flyttas längre bort från bebyggelsen i centrala Trelleborg. Det ger stora miljöfördelar, bland annat för luftkvaliteten, samt resulterar i bättre logistik, kortare tid och ökad säkerhet vid manövrering av fartygen inom hamnområdet. Det senare är av stor vikt för en hamn med så mycket trafik.

Relaterad information:

https://www.trelleborgshamn.se/svenska/framtidens-hamn/utveckling-av-hamnen/

Dela det här på:

Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.