Swerock satsar på eldrivna transporter

I samarbete med Volvo Lastvagnar startar Swerock testkörning av helt elektriska transportlösningar för byggbranschen. Det innebär att vi kommer att köra en betongbil och en lastväxlare i daglig verksamhet under två års tid. Bilarna är framtagna för att möta ett växande krav på mindre buller och utsläpp, särskilt i känsliga storstadsområden. Det innebär ett stort steg mot mer klimatsmarta transporter.

Den eldrivna betongbilen kommer att utgå från Kållereds bergtäkt och bland annat leverera ECO-Betong™ till kunder i Göteborgsområdet, medan lastväxlaren främst kommer att köra interntransporter i bergtäkten samt till större infrastrukturprojekt i närområdet.

- Den här satsningen är ett viktigt steg för att uppnå klimatneutrala transporter och ligger helt i linje med våra miljömål. I Peabkoncernen ska vi ha en klimatneutral verksamhet år 2045, vilket betyder att vi vill uppnå netto noll utsläpp av växthusgaser till atmosfären. Eftersom inrikestransporter står för ungefär en tredjedel av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige, kan införandet av eldrivna lastbilar ha en betydande positiv påverkan, säger Elisabet Stadler, miljöchef för Peabkoncernen.

Vid användning av Volvos ellastbilar minskar koldioxidutsläppen med drygt 800 ton årligen per lastbil, räknat på 8 300 körda mil per år. Detta jämfört med en diesellastbil. Ellastbilarna ger inte heller några avgasutsläpp alls av kväveoxider eller partiklar.

- Lastbilar i anläggningssegmentet kräver oftast mer effekt och robusthet än i många andra segment och eldrivna lastbilar är inget undantag, säger Jonas Odermalm, Vice President Electromobility vid Volvo Lastvagnar. Våra kommersiella lösningar måste uppfylla kraven på hög produktivitet och tillgänglighet, samtidigt som den helt elektriska drivlinan ger fördelar i form av minskade utsläpp och mindre buller. Fälttester och kundsamarbeten utgör viktiga delar av utvecklingsprocessen.

- För vår del är detta ett viktigt led i resan mot morgondagens lastbilar och därmed minskat fossilutsläpp. Vi har 15 hybridlastbilar sedan tidigare och genom detta projekt provkör vi nu helt eldrivna fordon. När sedan betongbilen dessutom levererar ECO-Betong™ till våra kunder kommer klimatpåverkan att minska ytterligare, säger Hans Orest, avdelningschef Swerock.

Fakta ECO-Betong
I ECO-Betong™ har delar av cementen ersatts av slagg som är en biprodukt från stålindustrin. Det minskar koldioxidutsläppen från tillverkningen radikalt, liksom uttaget av jungfrulig kalksten. Beroende på typen av användningsområde kan betongens klimatpåverkan minska med upp till 50 procent.

Länk till Pressmeddelande 2020-10-15

Bild: Patrik Olsson och Carina Nilsson

Dela det här på:

Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.