– Det jag tycker om med betongbranschen är att den är föränderlig. Det blir aldrig monotont att hantera en färskvara. Jag ägnar hela dagarna åt olika typer av problemlösning – och det ger en positiv känsla.
Rasmus Forsman är platschef vid Swerocks anläggning i Birsta i norra delen av Sundsvall. Här ansvarar han för personalen, sköter kundkontakter och – kanske viktigast – besöker de pågående projekten.
– Man måste synas ute. Det uppskattas alltid och gör det lättare att följa upp, både det som går bra och det som behöver åtgärdas.
En hel del tid ägnas också åt information och undervisning – både av kunder och andra i branschen.
– Det behövs mer information om vad som krävs för att allt ska löpa smidigt, säger han. Vi måste alltid levereraklart oavsett vad som händer. Vårt arbete styrs inte av klockan utan av produkten och kundens beställning.
Under hösten 2024 har det varit inflyttning i ett av de första bostadsprojekten med uttalad miljöprofil i Sundsvall. Det är kommunägda Mitthem AB, Sundsvalls största hyresvärd, som gav uppdrag åt NCC att bygga lägenheter med ECO-Betong från Swerock i området Bosvedjan.
– Vår ECO-Betong har mottagits väldigt väl här, men det är förstås en inkörningsperiod. Vi påtalar fördelarna och de allra flesta tycker att det är helt rätt väg att gå, att vi inte har något annat val med tanke på klimatet och miljön.
En utmaning i norr är de tighta tidsplanerna i många byggprojekt i kombination med att ECO-Betong kan behöva lite längre härdningstid. Ofta ska det gå så snabbt att en gjutning på eftermiddagen följs av att formarna behöver rivas dagen efter.
– För att uppnå den hållfasthet som krävs behövs en del kringåtgärder, förklarar Rasmus Forsman. Det kan vara värmeslingor, isolerade och täckta formar eller att vi tillsätter en typ av accelerator som ”sätter fart” på betongen.
Det här är inga ovanliga åtgärder, men de är viktigare i kalla klimat och vid hantering av ECO-Betong.
– Det finns inga genvägar här, och det är viktigt att vara tydlig med information. Så gott det går försöker vi också undvika att gjuta i kallaste januari, men det är inte alla tidsplaner som går att rucka på. Då får man lösa det också.