Logistiken var planerad in i minsta detalj. Inget fick gå fel när den 20 timmar långa och obrutna undervattensgjutningen skulle äga rum i Södertälje kanal.
Projektet Södertälje sluss och klaffbro är omfattande och i slutet av augusti var det dags för Peab Anläggning att gjuta en två meter tjock armerad så kallad tätkaka i Södertälje kanal. Tätkakan gör att spontgropen kommer att kunna tömmas på vatten, så att man kan fortsätta med bygget av porthuvdet, som nya slussporten ska sitta i.
Swerock levererade ECO-Betong II som togs om hand av dykare på tolv meters djup.
– Otroligt många människor har varit inblandade i den här leveransen. Det krävs logistik på hög nivå, berättar Mikael Johansson, säljare på Swerock som var på plats under dagen.
Ett jätteteam från Swerock backade upp för att allt skulle flyta på – under ytan. Orderavdelningen såg till att rätt antal betongbilar körde till och från betongfabriken i Södertälje och en reservfabrik i Länna hade beredskap. Fabrikspersonal och chefer täckte upp bemanningen ända in på kvällen. Underhållspersonal stod redo om något tekniskt problem skulle uppstå. Pumpavdelningen ställde en reservpumpbil till förfogande och provtagare fanns vid kanalen för att kontrollera betongens konsistens innan pumpen fylldes. Inga stopp fick ske i arbetet.
– Södertäljefabriken startade kl 7 på morgonen, då gick första lasset till arbetsplatsen. Där gjöts 440 kubik under en enda lång gjutning. Tio betong-lastbilar levererade runt 40 kubik i timmen. Ett ganska hårt tempo som pågick fram till kl 23, säger Mikael.
För att ha kapaciteten att leverera behöver samtidigt ballastmaterial fyllas på i fabriken.
– Det rullade en grus- och en cementbil konstant. Det är normalt på dagarna, men nu behövdes det även under kväll och natt, säger han och tillägger:
– När man gjuter under vatten så vet man inte exakt hur mycket betong som går åt, man får mäta och loda under arbetets gång. Det är mer komplicerat än på land, där man ser hur botten ser ut. I går träffade vi väldigt rätt på mängden – och även kvaliteten.
ECO-Betong II har lägre koldioxidavtryck än traditionell betong. Den är självkompakterande, det vill säga den flyter ut utan vibrator och lämpar sig väl för vattenmiljöer.
– Vi har gjutit fem tätkakor tidigare i projektet, i varierande storlek mellan 400 och 1400 kubikmeter. Det här var den sista och ett stort delmål som innebär att samtliga är klara. Samarbetet har varit fantastiskt och alla levererade på topp, säger Fredrik Åslund, Peab Anläggning, region Öst.
Ombyggnaden av Nordens största handelssluss kommer att förbättra både sjösäkerhet och tillgänglighet i farlederna genom kanalen.