Swerock har levererat stora mängder ECO-Betong till Trafikverkets projekt ''E01 Olskroken planskildhet'' som är en del av landets mest intensiva knutpunkter för tåg. I veckan gjorde Peab den sista gjutningen av Olskroksbron och tack vare valet av ECO-Betong har projektet minskat klimatpåverkan med 1 340 ton koldioxidutsläpp.
- Vi är stolta över att vi har nått denna milstolpe och glada över valet av ECO-Betong. Den här stora mängden klimatförbättrad betong minskar CO2 utsläppen markant, minskningen är jämförbar med att köra 280 varv runt jorden. Det känns bra att vi kan bidra till omställningen i ett så komplicerat infrastrukturprojekt, säger Andreas Arvidsson, arbetschef på Swerock.
Olskroksbron är en av de största och mest komplexa broarna i Trafikverkets projekt ’’E01 Olskroken planskildhet’’ som innefattar sex järnvägsbroar, kulvertar och en gångbro. Totalt har Swerock levererat cirka 42 000 kubikmeter betong varav 65 procent ECO-Betong som bidragit till att minska klimatpåverkan.
Projektet som är en av landets mest intensiva knutpunkter för tåg ligger centralt i Göteborg vilket har inneburit en stor utmaning med hänsyn till trafik och logistik. Cirka 7 000 betongbilar och nästan lika många betongpumpar har involverats under de fem år projektet har pågått. Förutom att minska projektets klimatpåverkan med hjälp av ECO-Betong har utsläppen reducerats ytterligare genom att betongen kom från en närliggande fabrik och att bilarna körde på miljödiesel.
- Vi på Peab är stolta över att ha använt stora mängder ECO-Betong från Swerock i projektet. Detta är ett av de största och mest komplexa järnvägsprojekten i Sverige, och vi har visat att vi kan leverera hållbara lösningar med minskad klimatpåverkan, säger Mattias Emanuelsson, entreprenadchef och biträdande regionchef på Peab.
Olskroken är en viktig knutpunkt för järnvägen i västra Sverige. För att öka framkomligheten och säkerheten för både person- som godstrafik till och från Göteborg bygger nu Trafikverket om Olskroken till planskilda järnvägsspår. Projektet är ett samarbete mellan Peab och Trafikverket som startade 2018 och beräknas vara klart 2026.
ECO-Betong har flera fördelar, både för miljön och för byggprocessen. I ECO-Betong har man ersatt en del av cementen med Merit som är framställt av en biprodukt inom stålindustrin. Genom att använda Merit i stället för cement kan man sänka betongens koldioxidutsläpp med upp till 50 %. Det ger en längre livslängd och skapar en högre beständighet. Betongen blir tätare och mer motståndskraftig mot skadliga ämnen.