Framtidens infrastruktur byggs med nollutsläpp! Det är visionen bakom Naturvårdsverkets innovationstävling, där branschens aktörer utmanas att hitta lösningar i samverkan. Bland deltagarna finns fyra medarbetare från Swerock och Peab Asfalt.
Infrastrukturen måste bli klimatsmart
Infrastruktur är en förutsättning för ett fungerande samhälle, men att bygga den har stor klimatpåverkan. Hur kan den minskas för att bidra till målet om ett klimatneutralt Sverige 2045? Klart är att det krävs nytänkande inom material, teknik och regelverk. Det i sin tur kräver samverkan mellan beställare, entreprenörer, materialtillverkare, forskare och myndigheter. Så hur kopplar vi samman dem och får fart på innovationen? Vi utlyser en tävling, tänkte Naturvårdsverket!
Stort intresse för att tävla i innovation
Under rubriken Transformativ infrastruktur – innovation för nollutsläpp bjöds branschen in till att skapa nya lösningar över traditionella gränser. Intresset visade sig vara stort. Nu finns 22 tävlande, totalt 28 engagerade aktörer från näringsliv, akademi och myndigheter, och backning ända uppe i regeringskansliet. Det är den första tävlingen i sitt slag i Sverige. Förlagan finns i europeisk pappers- och massaindustri, som genom ett liknande upplägg fick fram flera idéer som nu vidareutvecklas.
Bygg Öresundsbron med nollutsläpp!
Som tävlingsobjekt valdes Öresundsbron med utmaningen: Hur byggs den med nollutsläpp 2045? Vilka material och tekniker används? Hur ser konstruktionen ut? Vilka samverkansformer och regelverk har vi? Vilka barriärer har rivits? Hösten 2017 och våren 2018 träffas de tävlande under ett antal internat runt om i landet, där en dag ägnas åt inspirerande föredrag och studiebesök hos andra branscher, och en dag åt eget arbete. Startskottet går 10 oktober i Malmö, med broutsikt förstås!
En tävling där alla är vinnare
Från Swerock och Peab Asfalt tävlar Thomas Fägerman, Kent Jansson, Staffan Carlström och Mats Wendel. De bidrar med expertis inom främst betong, asfalt och återvinning. Här finns viktiga nycklar till framtidens infrastruktur genom klimat smartare tillverkning, nya material och optimerad resursanvändning. Hållbarhetsstrateg Karin Bergkvist var den som tog initiativ till att delta:
- Med kollegor i båda lagen har vi en given plats på prispallen, men störst nytta får vi av alla idéer som genereras i processen och som vi får tillgång till. Bland de uppslag som sorteras bort på vägen finns säkert många värda att titta vidare på. När kreativiteten släpps fri i jakt på det revolutionerande, får vi på köpet de enklare lösningarna som kan göra nytta direkt.
Tävlingssugna! Thomas Fägerman, Staffan Carlström, Kent Jansson och Mats Wendel ser fram emot en god kamp. Startskottet går den 10 oktober, med målgång sommaren 2018.
Om tävlingen
Arrangörer: Naturvårdsverket i samverkan med InfraSweden 2030
Myndigheter: Boverket, Energimyndigheten, Forskningsrådet Formas, Mistra, Tillväxtanalys, Trafikverket, Vinnova
Deltagare: CBI Betonginstitutet, Cementa, Chalmers Tekniska Högskola, ELU Konsult, EPFL, Gabrielii Development, Luleå Tekniska Universitet, NCC, Peab Asfalt, RISE Research Institutes of Sweden, Sandvik Materials Technology, SBI Stålbyggnadsinstitutet, Skanska, Sweco, Swerea MEFOS, Swerock, Tyréns, WSP, VTI Statens väg- och transportforskningsinstitut