Malmös nya landmärke göts med tusen kubik röd betong

I slutet av april 2024 genomfördes gjutningen av det nya landmärket Styrmansbron i Malmö. Swerocks lokala fabrik stod för leveransen av över tusen kubikmeter röd betong.

Malmö Stad är beställare av bron som ska sammanbinda centrum med Västra Hamnen och Varvsstaden, ett nytt stråk för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik. I slutet av april genomförde entreprenören Peab den största gjutningen hittills med cirka 1150 kubikmeter rödfärgad betong.

- Vi är stolta över att få leverera röd betong till Styrmansbron. Projektet ger oss en unik möjlighet att exponera vår produkt i en helt annan färgskala, vi lämnar vår vanliga gråskala och skapar en färgklick i Malmös stadsmiljö, säger Viktor Sundberg, avdelningschef på Swerock.

Styrmansbron_hemsida3.jpg

Under en hel helg gick betongbilar och betongtrailrar i skytteltrafik mellan Swerocks fabrik och Styrmansbron för att leverera den röda betongen.

- Logistiken har varit en stor utmaning, att få till en bra planering med rätt bemanning, maskiner och utrustning. Vi producerade och transporterade betong många timmar i sträck. Men det känns väldigt roligt att få vara med i det här projektet, en speciell gjutning där jag i framtiden kan berätta att jag varit med när Styrmanbron byggdes, säger Niklas Broholm, platschef på Swerock.

Den röda färgen hör samman med de äldre röda tegelbyggnaderna som bevaras i området. Till betongen krävdes det en stor mängd pulverpigment som blandades ner med exakt dosering. Provgjutningar har utvärderats för att få fram rätt nyans.

Swerock har de senaste åren genomfört omfattande prover av betongens beständighet för att säkerställa att den klarar av påfrestningar i form av vägsalt och temperaturväxlingar. Styrmansbron kommer att stå klar i årsskiftet 2024/2025 och blir då en viktig del av stadens infrastruktur.

 

FAKTA: STYRMANSBRON

Styrmansbron sträcker sig 82 meter över Södra Varvsbassängen och är mellan 18 och 27 meter bred. Den har en överbyggnad som väger ungefär 3000 ton, med en underbyggnad som väger 5200 ton. Sammanlagt väger konstruktionen cirka 8200 ton. Styrmansbron kommer ha två körfält för bussar omgivna av röda vägräcken, cykelbanor på varje sida och gångvägar längst ut mot vattnet. Betongen får den röda färgen genom att blanda 27 kg pigmentpulver per kubikmeter betong​​.

Styrmansbron_hemsida2.jpg

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till. 
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.         

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.