En helt röd bro för bussar, gående och cyklister ska byggas över Södra Varvsbassängen i Malmö. Swerock står för leveransen av den röda betongen och det pågår nu omfattande tester.
Bron har fått namnet Styrmansbron och kommer att byggas av Peab Anläggning med start under våren 2023. Den blir cirka 70 meter lång och ska förbinda Styrmansgatan med Varvsstaden/Västra Hamnen.
Den röda färgen gör att bron kommer sticka ut i stadsmiljön. Inspirationen kommer från den röda färg som finns på tegelhusen i gamla Kockumsområdet, Varvsstaden.
- Bron kommer att ha bussfiler samt gång- och cykelväg, byggd i röd betong, med röda räcken och röd asfalt. Som bredast kommer den att vara 26 meter, säger Johan Fasth, platschef på Peab Anläggning.
Swerock står för leveransen av cirka 1 500 kubikmeter betong.
- Detta projekt ger oss en unik möjlighet att exponera vår produkt i en helt annan färgskala, vi lämnar vår vanliga gråskala och skapar en färgklick i Malmös stadsmiljö, säger Viktor Sundberg, avdelningschef på Swerock.
I slutet av sommaren påbörjades testerna på fabriken i Malmö. Då provblandades betongen med ett flytande färgpigment.
I fabriken har det gjutits kuber av den röda betongen, med olika halt av pigment. Betongkuberna genomgår nu noggranna tester för att kontrollera att betongen kommer vara hållbar oavsett påfrestningar från väder och trafik.
- 28 dagar efter provgjutningen trycktestas betongen för att kontrollera hållfastheten. Efter ytterligare 56 dagar görs ett frystest där man lägger betongen i saltlösning och utsätter den för olika temperaturer. Det är många olika utmaningar med det här projektet, bland annat med sammansättningen som kan påverka färgtonen på betongen, säger Swerocks produktionscoach, Stefan Andersson.
Bron kommer enligt planen att stå klar i slutet av år 2024. Kjellander Sjöberg är arkitekt till bron.