Största betongbron tar form vid E22 Lund Södra

Fredagen den 28 november markerade en milstolpe för utbyggnaden av E22 vid Lund Södra. På uppdrag av Trafikverket gjöt Peab Anläggning Syd och Swerock den största och sista betongbron i projektet under ett intensivt dygn.

Den nya sexfiliga brokonstruktionen ersätter den befintliga cirkulationsplatsen och blir en central länk för framtidens trafiklösningar. Bron är en nyckel för ökad framkomlighet och trafiksäkerhet, anpassad för den kommande utformningen av väg 108 mellan Staffanstorp och trafikplats Lund Södra.

Totalt ska sju broar komma på plats på sträckan E22 Lund Södra till Norra, varav fem i betong, en stålbro och en rörbro. Den sista och största betongbron gjöts med en hållfast och frystestad betong ECO-Betong steg 2. Totalt levererades cirka 830 m³ betong från Swerocks fabrik i Malmö, pumpad med tre pumpar assisterade av 27 betongbilar. Arbetet startade kl 06 och pågick i ett svep under 22 timmar. Ett logistiskt kraftprov som krävde minutiös planering och samordning:

− Det här är ett av våra större projekt och spännande av flera skäl. Dels använder vi ECO-Betong med lägre klimatpåverkan, dels är omfattningen imponerande och kräver noggrann planering och kontinuerlig kommunikation, säger Mikael Lindhe, avdelningschef på Swerock, Region Syd.

Bron vid E22 vid Lund Södra mäter 43,95 meter mellan rambenen och 46,15 meter inklusive ovansidan. För Peab Anläggning Syd har projektet visat på styrka i samarbete och kompetens.

− Vi samlar bredden inom våra interna bolag och ligger i framkant när lösningar med lägre klimatpåverkan möter teknisk precision, säger Tom Nordlindh, arbetschef Peab Anläggning Syd.

Utmaningarna var många, från resursplanering till att skapa en struktur där alla kunde prestera. Extra personal lånades in från Peabs region Infra väst-mitt.

Vi är mycket nöjda med gjutningen. Tack vare god samordning innan och under gjutningen, tillsammans med Swerocks starka leveransförmåga, kunde arbetet slutföras två timmar tidigare än planerat. Allt flöt på smidigt med en hög kvalitet, ett bra tempo och ett stort ansvarstagande från alla inblandade, säger Tobias Magnusson, platschef Anläggning Syd Infra.

Resultatet? En bro som inte bara binder samman vägar, utan också visar vägen mot en mer hållbar infrastruktur.

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till. 
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.         

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.