Swerock tar ytterligare steg i elektrifiering genom att sätta två nya el-lastbilar i drift i Göteborg och Skåne. Satsningen innebär minskat buller och mindre utsläpp av växthusgaser.
– Det här är ett steg i vår ambition om att nå en fossilfri fordonsflotta, säger Angelika Bohlin, vd på Swerock.
År 2022 driftsatte Swerock tillsammans med hyrföretaget Kranpunkten Sveriges första eldrivna lastbil med flak – unikt anpassad för att lasta, lossa och transportera liftar. Sedan dess har det skett en snabb utveckling och nu kör två lastbilar från den senaste generationen el-lastbilar i Göteborg och Skåne som en gemensam satsning från bolagen.
– Den här strategiska satsningen markerar ett viktigt steg i vårt åtagande att minska vår miljöpåverkan och leda utvecklingen mot en mer hållbar bygg- och anläggningsbransch, säger Angelika Bohlin. Vårt partnerskap med Kranpunkten är en symbol för innovation och framåtanda. Tillsammans visar vi att hållbarhet och effektivitet går hand i hand. Vi minskar bullret i städer samtidigt som vi skapar en tyst och bättre arbetsmiljö för våra chaufförer.
Med en ökad batterikapacitet är det möjligt för lastbilarna att köra längre sträckor utan att behöva ladda. Bilarna är specialbyggda och kan enkelt lasta och lossa med hjälp av hydraulik. Lastbilen i Skåne har dessutom ett släp som gör det möjligt att transportera fler och tyngre liftar och på det sättet samordna transporter till flera kunder.
– Genom vårt nära samarbete med Swerock tar vi nu ännu ett steg mot att uppfylla våra ambitiösa klimatmål, säger Rikard Jönsson, Inköpschef på Kranpunkten. Med de nya ellastbilarna förstärker vi inte bara vårt engagemang för miljön utan även vår kapacitet att erbjuda miljövänliga och effektiva lösningar till våra kunder. Vi kan tillhandahålla ett helt elektriskt alternativ; med en hyrmaskin som drivs och laddas med grön el och transporteras till och från kundens arbetsplats tyst och helt utan utsläpp.
Lastbilarna kommer att transportera hyrliftar till och från Kranpunktens kunder i Göteborg och Skåne. Bilarna laddas under natten och kan även snabbladdas dagtid vid behov. En av utmaningarna är att lastbilarna inte kör några fasta rutter. Därför ställs höga krav på att planera logistiken för att maximera batteriets räckvidd.