Swerock, Volvo Lastvagnar och Putzmeister presenterar en av världens största betongpumpar som är 100 procent eldriven. Den batterielektriska betongpumpen är avgasfri, har en räckvidd på 42 meter och är beställd av Swerock, som varit delaktig i projektet. Nyheten visas nu på världens ledande mässa för byggmaskiner, Bauma i Tyskland.
Elektrifieringen av bygg- och anläggningsbranschen fortsätter. På den nordiska marknaden för betongbilar och betongpumpar är Swerock, som ingår i Peabkoncernen, drivande i utvecklingen.
Volvo Lastvagnar och Swerock har ett långvarigt och framgångsrikt samarbete som började 2015. Sedan dess har företagen tillsammans tagit fram halv- och helelektriska roterare, elektriska lastbilar och senare även hybridpumpar tillsammans med tyska Putzmeister. I samband med att världens ledande mässa för byggmaskiner pågår presenteras det senaste tillskottet i fordonsparken. På uppdrag av Swerock har en världsunik batterielektrisk betongpump tagits fram där Volvo Lastvagnar tillverkat lastbilen och Putzmeister betongpumpen. Ett mer hållbart alternativ för pumpning av betong till kunder i anläggningsbranschen.
– Vi har haft fantastiskt bra samarbeten med Volvo Lastvagnar och Putzmeister genom åren och nu har vi tillsammans nått en ny nivå. Genom att helt reducera utsläppen från våra betongfordon gör vi en viktig miljöinvestering för framtiden, för våra barn och barnbarn. Dessutom är den nya helelektriska betongpumpen både tyst och avgasfri, det ger våra medarbetare en avsevärt bättre arbetsmiljö, säger Angelika Bohlin, VD för Swerock i Sverige.
Den nya betongpumpen är ett viktigt steg i Swerocks arbete att bli klimatneutrala till 2045. Med den kan företaget erbjuda ett alternativ utan avgaser för hela hanteringen från transport till blandning och pumpning.
Traditionell pumpning av betong innebär att en diesellastbil är i drift under pumpningen, vilket orsakar avgaser och buller. Med den nya betongpumpen är det möjligt att köra upp till 50 kilometer till en byggarbetsplats och sedan pumpa cirka 50 kubikmeter betong utan att behöva ladda. För längre sträckor, eller för större mängder, kan en CCS2-laddningslösning med 63 eller 32 A installeras på platsen, och det går att fortsätta pumpa medan lastbilens batterier laddas.
– Swerock är ett av de största företagen på den nordiska marknaden för betongbilar och betongpumpar och bär nu ledartröjan i den hållbara omställningen inom branschen. Det är vi väldigt stolta över, säger Angelika Bohlin.
Den nya betongpumpen kommer att vara tillgänglig på marknaden efter semestrarna.
– Då kommer den att användas i Stockholmsområdet, berättar Hans Orest, Trafik och fordonsansvarig på Swerock. Det är han som projektlett företagets drivmedelsomställning inom betongpumpar och betongbilar. 2015 tog han initiativ till den allra första hybridroteraren och sedan har det fortsatt.
– För tio år sedan hade vi inte kunnat drömma om att bygga en helt eldriven betongpump. Utvecklingen har varit enorm, säger han.
Fakta och funktioner för Volvo Lastvagnar och Putzmeisters helelektriska betongpump:
- Volvo FM Electric 8x4 jämnlast Tridem
- Drivlina: Två elmotorer, kontinuerlig effekt på 330 kW, I-Shiftväxellåda
- Batterisystem: Fyra batterier i en specialanpassad installation med en total kapacitet på
360 kWh varav 25 0kWh är användbar - Laddning: Enligt CCS2-standard, laddning kan ske simultant med PTO-användning/pumpning av betong, AC upp till 43 kW och DC upp till 250 kW
- Vikt: Den fyraxlade lastbilen har en totalvikt på ca 32 ton