Swerock är stolta sponsorer av FC Rosengård, tidernas mest framgångsrika lag i damallsvenskan. Men det handlar inte bara om fotboll, utan om att ge ungdomar en framtidstro och stödja dem på vägen ut i arbetslivet.
FC Rosengård är en fotbollsklubb med ett av Sveriges bästa damlag, och stort samhällsengagemang. Ett exempel är Boost by FC Rosengård, ett arbetsmarknadsprojekt i Malmöregionen som rustar ungdomar för framtiden. Genom individanpassat stöd handlar det om att skapa trygghet, motivation och självinsikt likväl som att öka kompetensen och lära sig ta ansvar. Till sin hjälp har man ett stort arbetsgivarnätverk som erbjuder jobb och praktikplatser åt ungdomarna. Resultaten är goda. Över 70 procent av de som fullföljer programmet påbörjar en anställning eller studier. Hittills har man bidragit till att över 1 600 ungdomar har blivit självförsörjande.
Att detta sker i Rosengård är förstås ingen slump. Malmöstadsdelen är ett av flera områden i landet som förknippas med hög arbetslöshet, våld och kriminalitet. När de som bor här upplever ökad otrygghet och hopplöshet blir det en ond spiral, som underbyggs av den bild medier ger. Här finns självklart goda krafter, engagerade människor och positiva händelser, men det är skjutningar och bilbränder som ger publicitet. Kanske handlar en del av hopplösheten inte om hur man ser på sig själv, utan hur man förväntar sig att andra ser på en. Boost by FC Rosengård vill ge ungdomar något att samlas kring, inspiration och förebilder, en meningsfull fritid och en väg ut på arbetsmarknaden.
Håkan Wifvesson är vd på Swerock och även ordförande för FC Rosengård. För honom är det en självklarhet att stödja projektet:
- Fler företag borde ta ställning och engagera sig. Vi kan vara med och motverka den grogrund för våld och kriminalitet som utanförskap utgör genom att stå upp för de här områdena. Det är vi som kan erbjuda jobb, inkomster, socialt sammanhang och framtidshopp.
Klubben fyller ett tomrum i samhällets stöd till arbetslösa ungdomar, anser Håkan:
- FC Rosengård är ingen myndighet utan en fotbollsklubb. Det är en bra grund för att skapa förtroende och bygga en relation med ungdomarna. Projektets framgång bygger på personligt och respektfullt bemötande, personalens kompetens och skräddarsydda insatser. Ungdomarnas starka sidor lyfts fram och arbetsgivare står i kö för att anställa dem.
Det här är ett bra exempel på hur Swerock vill arbeta med socialt ansvarstagande, enligt företagets hållbarhetsstrateg Karin Bergkvist:
- Ungdomars framtid är Sveriges framtid. Inte bara individen utan hela samhället vinner på att ungdomar känner hopp. Om de tror på sig själva och sin möjlighet att forma en framtid ökar chansen att de gör bra val. Här finns goda krafter som får alldeles för lite uppmärksamhet och som fler borde stödja och lyfta fram. Vi hittar gärna fler liknande projekt.
Läs mer om Boost by FC Rosengård.