Den omfattande om- och utbyggnaden av Henriksdals reningsverk i Stockholm involverar i högsta grad Swerocks ECO-Betong (ECO SweKem). Den blir tätare än traditionell betong och står bättre emot kemiska angrepp.
– Det här är nog en av de svåraste miljöerna man kan tänka sig, säger Mathias Eriksson, som är produktionscoach. Det är surt, det finns sulfat och svavelsyra, det pågår nedbrytningsprocesser och vattnet rör sig.
ECO-Betong klarar de högt ställda kraven på resultat och gjutbarhet, men en av flera utmaningar är att det måste bli rätt direkt. Att göra om blir inte bara komplicerat utan också oerhört kostsamt.
Henriksdals reningsverk ska genom utbyggnad och en lång rad förbättringar bli en toppmodern anläggning – en av världens största med så kallad membranfiltrering. Det ger både högre kapacitet och renare utsläppsvatten till Östersjön. På så sätt uppfylls också de allt högre miljökravkrav som ställs på reningsverk. Arbetet har pågått ända sedan 2016 och beräknas inte vara klart förrän under 2031.
I samband med utbyggnaden i Henriksdal koncentreras hanteringen av Stockholms avloppsvattenrening till ett ställe. Bromma reningsverk läggs ned och en ny avloppstunnel anläggs från Västerort till Henriksdal. När ny bebyggelse uppförs kan anslutningar till tunneln göras, ett alternativ som efter utredning visat sig mest kostnadseffektivt.
Swerocks uppdrag i den gigantiska satsningen i Henriksdal gäller bland annat gjutning av flera nya reningsbassänger.
– Här fungerar vår ECO-Betong utmärkt, säger Mathias Eriksson. Vi gör uppföljande tester genom att sänka ner provkroppar i bassängerna för att säkerställa kvaliteten över tid. Utvecklingen går snabbt framåt, och tack vare kontinuerlig provtagning och positiva resultat kan vi följa betongens egenskaper och öka mängden alternativa bindemedel i betongen under projektets gång.
Att arbetet sker i trånga utrymmen under jord ökar kraven på noggranna förberedelser och fungerande logistik. Betongbilarna kommer in en bit i berget, men inte ända fram. Betongen pumpas in i en stor bask, som en större balja, och lyfts sedan vidare med en travers.
Något som underlättat gjutningen är tillgången på helelektriska betongbilar i Stockholm. Betongbilarna är resultatet av en klimatsatsning mellan Swerock och Volvo Lastvagnar.
– Det har varit väldigt bra att slippa avgaser i en miljö som både är trång och ligger under mark, säger Mathias Eriksson. Storleken gör också att de ryms, och även ljudvolymen minskas.