När Swerock levererar ECO-Betong till den nya kajen i hamnen i Skellefteå, Port of Skellefteå, blir företaget samtidigt en nyckelspelare i ett omfattande anläggningsprojekt med uttalad miljöprofil och höga mål för en hållbar verksamhet. Användningen av ECO-Betong i så hög nivå som steg 4 ackompanjeras här av valet av stålpålar baserade på stålskrot som tillverkats med fossilfri teknologi. – Det är väldigt roligt att få komma in så tidigt i ett projekt, det är vi inte vana vid, säger Fredrik Hedlund, arbetschef för Swerock i norra Sverige. Det gav oss möjlighet att göra omfattande tester för att se hur långt vi kan gå i den hållbara ambitionen.
Bygget av den nya kajen pågår för fullt och utförs i partnerskap mellan Skellefteå kommun och Peab Anläggning AB. Bakgrunden är de stora industrisatsningarna i regionen som ger en ökad efterfrågan på tjänster, både vad gäller lagring och transporter. Utöver muddring, erosionsskydd, pålning och betongarbeten byggs också omfattande ytor för logistik.
Med en längd på 275 meter, en bredd på 28meter och ett ramfritt djup på 12,5 meter blir den nya kajen både längre, bredare och djupare än befintliga kajer. Nu ska större fartyg kunna anlöpa hamnen som benämns Port of Skellefteå. Hela hamnområdet omfattar 61 000 kvadratmeter och arbetet ska vara klart i slutet av 2027.
Att tidsplanen möjliggjorde omfattande – och skarpa – tester av ECO-Betong i olika steg innebar att det gick att få fram en solid grund för val av ECO-Betong i både steg 3 och 4.
Vad gäller hållfasthet kan resultaten av testerna utläsas efter 28 dagar. Här handlade det också om tester av frostbeständighet och då kan man behöva vänta sex månader på ett pålitligt resultat.
– Betongen ska frysa och tina många gånger under en vinter och förstås klara väldigt många sådana vintrar, säger Fredrik Hedlund.
En fördel i Skellefteå, jämfört med västra Sverige, är att havsvattnet inte är lika salt. Å andra sidan är vintrarna både längre och kallare.
– Salt ”äter” betong, kylan är lättare att klara.
Totalt ska Swerock leverera 8 000 kubikmeter ECO-Betong till kajbygget, det mesta i form av steg 3 och steg 4.
– Det är glädjande att vi har visat att de högre nivåerna fungerar väl här, säger Fredrik Hedlund. Som betongleverantör kommer man tyvärr ofta in sent i projekten och då hinner vi inte göra så här omfattande tester utan måste köra på standardlösningar som vi vet fungerar.
Som det ser ut nu är inga undervattensgjutningar planerade. Men det kan ändras, och beredskap finns.
– Gjutningar vintertid utgör alltid en utmaning, men vi är vana vid att använda värmeslingor och att isolera formar. Det som är inspirerande här är att få använda ECO-Betong i ett stort anläggningsprojekt i marin miljö – det är trots allt något helt annat än att bygga hus.