Ombyggnaden av Södertälje sluss innebär ett omfattande åtagande för Swerock som levererar stora mängder betong till det komplexa projektet. Totalt rör det sig om minst 15 000 kubik, där det bland annat ingår en specialanpassad ECO-Betong som passar särskilt väl för undervattensgjutning.
Slussen i Södertälje är Nordens största handelssluss där Peab Anläggning ansvarar för en omfattande ombyggnad som ingår i Mälarprojektet. Målet är en ökad sjösäkerhet genom Södertälje kanal, något som ger förutsättningar för hållbara och effektiva godstransporter.
Hela slussen ska byggas om och Slussbron ersättas med en ny öppningsbar bro. Slussportarna ska också bytas ut och slussen kommer att bli både längre och bredare. I projektet ingår även att bygga nya driftslokaler för slussverksamheten och att anlägga nya gator vid kanalens sidor.
Under hösten 2024 genomfördes flera tidskrävande undervattensgjutningar där samarbetet mellan olika yrkesgrupper satts på prov, både inom Swerock och Peab.
– Det har fungerat otroligt bra, säger Karin Andersson, säljare på Swerock.
Gjutningarna under vatten i projektet kan kräva upp till 48 timmars insats utan avbrott.
– Gjutningar som de här är otroligt resurskrävande, säger Karin Andersson. Därför krävs noggranna förberedelser.
Bara den mängd betong som går åt för en sådan gjutning innebär minst 200 transporter där varje lass provtas för att kontrollera att betongen breder ut sig på rätt sätt. Det går inte att tillsätta någon typ av energi under vatten, så betongen måste flyta ut perfekt direkt. Den får heller inte vaska ur utan stå emot vatten.
Även dykarlag är på plats och går ner i vattnet vid behov. Övriga tider kontrolleras betongens utbredning i djupet med lod från en flotte.
Swerock kommer även att leverera betong till kantbalkar, murar och andra delar som ingår i projektet och arbetet kommer att fortsätta under hela 2025. Undervattensbetongen fungerar väl även i det som kallas skvalpzon eftersom den är frostbeständig. Det betyder att man kan använda samma betong hela vägen från djupet och upp över vattenytan på de konstruktionsdelar som är omväxlande våta och torra.
– Det är så häftigt att det går att gjuta i vatten med betong – trots att betongen innehåller just vatten, säger Karin Andersson.