Tungbetong levererad till Stridsbergsbron

Swerock har stått för leveransen av betong till byggnationen av nya Stridsbergsbron, som är Sveriges största dubbelklaffbro. Den har byggts i samarbete mellan Peab Anläggning och Trollhättan stad där både Swerock och Peab Asfalt har varit involverade.

För att möta specifika krav och behov har det förutom traditionell frystestad betong gjutits med olika betongsorter. Bland annat har betong för undervattensgjutning levererats till stödkassunerna.

Till klaffarna krävdes det en betong med en högre densitet än traditionell betong, så kallad tungbetong. För att uppnå de höga kraven byttes den vanliga ballasten ut mot järnmalmsballast. Att få klaffarna på plats var en utmaning för brobyggarna. Klaffarna byggdes på en annan plats och fraktades med en specialpråm på Göta Älv till brofästena. All montering var tidskrävande och skedde med millimeterprecision.  

- Det var premiär för oss att leverera en specialbetong av typen tungbetong så vi har fått vara flexibla och lösa de utmaningar som kom upp, men det har gått bra, säger Andreas Arvidsson, arbetschef på Swerock. Vi genomförde omfattande provningar både på fabriken och på arbetsplatsen. Att se att det hårda arbete som våra medarbetare har lagt ner resultera i en sådan fantastiskt fin slutprodukt har varit väldigt tillfredställande. Att dessutom få vara närvarande vid gjutning under vatten och bevittna den smidiga kommunikationen mellan betongpumpmaskinisten och dykarna är en lika fascinerande upplevelse, avslutar Andreas.

Totalt har 6 127 m3 betong levererats och 563 ton koldioxid har sparats tack vare ECO-Betong. Besparingen motsvarar 25 697 resor tur och retur mellan Stridsbergsbron och Göteborg.

Peab Asfalt har asfalterat körbana samt gång- och cykelbana på bron. Totalt har man lagt 1 300 ton asfalt och minskat koldioxidutsläppen med 26 ton tack vare ECO-Asfalt.

Kort info om Stridsbergsbron:
254 meter bro, bestående av tre delar varav öppningsbar i form av dubbelklaffar.
Tanken med Stridsbergsbron är att minska trycket på Trollhättans redan överbelastade broar. Resultatet blir minskade köer och en tydligare fördelning av trafiken mellan östra och västra sidan i Trollhättan. Bron innebär också en större flexibilitet och en säkrare trafiksituation. Stor anpassning på utformning av bron har grundats i djurlivet kring området, såsom fladdermöss och salamandrar.

Omfattning
Cirka 7 000 kubikmeter betong levererad till gjutningen av Stridsbergsbron.
Byggtid
Sep 2020 - maj 2023
Kund
Trollhättans Stad

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till. 
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.         

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.